Blog / 1 januari '18 / Landelijk

Lisa de Leeuw

Er is maar één goed voornemen

Vandaag op 1 januari kijk ik terug op het afgelopen jaar en vooruit naar een nieuw jaar.

2017 Was een activistisch jaar. We voerden een knallende verkiezingscampagne en gingen frontaal in de aanval tegen kabinet Shell 1 dat er niet voor de mensen, maar voor de multinationals is. Na het afschaffen van de dividendbelasting – een cadeautje van 1,4 miljard euro voor grote bedrijven en buitenlandse investeerders – werd weer eens pijnlijk duidelijk hoe groot de macht van het grootkapitaal is op onze politiek en onze samenleving. 2017 Was ook het jaar waarin we startten met acties tegen flexmisbruik, voor meer zekerheid en waardering voor werkenden jongeren. We gingen door het hele land op flexinspectie bij bedrijven en lanceerden de ‘Flextremist van het jaar’-verkiezing. Uiteindelijk won bezorgbedrijf Deliveroo de oneervolle titel. Bezorgers kwamen in actie toen bekend werd dat Deliveroo hen niet meer als werknemers, maar als ZZP’ers wil laten rijden. Hiermee steekt Deliveroo zelf miljoenen in zijn zak, maar liggen straks alle risico’s bij de bezorgers. Wij brachten samen met hen een bezorgdoos vol stront langs, want Deliveroo, you’re shit!

En ook lokaal liet ROOD in 2017 weer van zich horen. Zo dwongen we in Amsterdam samen met huurders verbeteringen af bij HiCondo, een huisjesmelker die de woningnood gebruikt om zijn huurders uit te buiten. In Groningen kwamen jongeren met succes in actie voor verlichting bij een voetbalveldje bij hen in de buurt, zodat ze nu ook ’s avonds kunnen voetballen. In Nijmegen zorgde ROOD ervoor dat stakende leraren die eerst niet, later toch wel hun uren uitbetaald kregen. En in Rotterdam kwam ROOD in actie toen duidelijk werd hoe innig de banden zijn tussen Shell en de Erasmus Universiteit: ‘Get the Shell out of Science’.

2017 Was het jaar waar de Tweede Kamer op de valreep nog besloot om weer bommen te gaan gooien op Irak en Syrië. Het jaar van de stakende leraren, die terecht vroegen om minder werkdruk en meer waardering. Het jaar waarin een referendum tegen de sleepwet werd afgedwongen. En het jaar waarin regeringspartijen bij voorbaat zeiden dat ze de uitslag van dit referendum hoe dan ook gaan negeren. Het jaar waarin de 500 rijkste mensen op aarde samen bijna 1 biljoen (838.000.000.000!) euro rijker werden en waarin bleek dat een baas in Nederland gemiddeld 171 keer zoveel verdient als modaal. En het jaar waarin tegelijkertijd meer dan een miljoen mensen in Nederland onder de armoedegrens leefden.

Reden genoeg dus om ook van 2018 weer een strijdbaar jaar te maken. En met goede voornemens heb ik persoonlijk niks. Afgelopen weken viel me op dat er vooral heel veel wordt verdiend aan goede voornemens: ‘koop nu nicotinepillen’, ‘neem nu een abonnement op de sportschool’ en ‘begin nu aan een dieet van peperdure afslankshakes’. Je kon de televisie of radio niet aanzetten zonder het te horen. Maar, één goed (en niet commercieel) voornemen raad ik je wel aan: laat 2018 het jaar zijn waarin je opstaat en in actie komt voor een betere wereld. Verandering komt niet door een rood kruisje in een bepaald hokje bij de volgende verkiezingen te zetten, en verandering komt er ook niet als je op de bank blijft zitten. Verandering komt er alleen als we massaal de handen ineen slaan en zeggen ‘tot hier en niet verder’. Verandering komt er wanneer mensen samen opstaan. Sta op tegen zinloze oorlogspolitiek, waar alleen de wapenindustrie baat bij heeft. Sta op tegen uitbuiting van arbeid en aarde. Sta op voor een zekere toekomst voor jongeren en gelijke kansen voor iedereen. Sluit je aan bij de beweging die mensen weer de macht laat pakken en die de macht van het grote geld wil breken. Sluit je aan bij de beweging die gemeenschap en solidariteit voorop stelt. Sluit je aan bij ROOD.