Blog / 1 juli '17 / Landelijk

Diyar Jassim

Keti Koti

Keti Koti, het losbreken van de ketenen, is een dag waarop we stil staan bij onze gezamenlijke geschiedenis. Op 1 juli 1863, na jarenlange druk van Engeland, schafte Nederland op papier de slavernij af in Suriname en de Nederlandse antillen als één van de laatste koloniserende landen. Terwijl dit de officiële dag van afschaffing is, moesten de mensen nog 10 jaar doorwerken onder erbarmelijke omstandigheden. Slavendrijvers kregen vervolgens een compensatie voor de afschaffing van de slavernij. Vandaag is een dag van herdenking, bezinning en een feestdag.

We herdenken de slachtoffers, de nasleep van de slavernij en het leed die velen lieten door de vreselijke omstandigheden waarin zij leefden en werkten.

Dit is een dag van bezinning. Want het slavernijverleden is een belangrijk, maar ook onderbelicht deel van onze geschiedenis. Kennis van dat verleden is enorm belangrijk om de huidige wereld te begrijpen. Zo is het van groot belang dat er een nationaal museum voor slavernijverleden komt.

Tot slot is het een feestdag. Een feestdag waar we vieren dat we in vrijheid kunnen leven, maar waar we wel lessen trekken uit een geschiedenis die laat zien hoe gruwelijk het kapitalistisch systeem met mensenrechten om kan gaan. Deze lessen nemen we mee om samen te leven en strijden tegen racisme, discriminatie en segregatie. Een andere wereld is mogelijk!