Blog / 2 oktober '17 / Landelijk

Lisa de Leeuw

"Democratie" in de 21ste eeuw

Beelden van gisteren gaan de hele wereld over. Ongewapende mensen die door politie op straat gegooid en in elkaar geknuppeld worden. Rubberen kogels die op hen worden afgevuurd. Frontale confrontatie tussen inwoners en staat. En dat in een zogenaamd Westerse democratie. “Spanje gebruikte 19de eeuwse methoden om een stemming van de 21ste eeuw te stoppen”, zegt Max Zañartu, een kameraad die in Barcelona woont en gisteren getuige was van het geweld.

Wat je ook vindt van het referendum, we moeten pal staan voor democratie en het recht om te stemmen. Het geweld van gisteren – van de staat tegen hun eigen inwoners – moet keihard veroordeeld worden, zowel door onze eigen regering als de Europese Unie. Het is ongelooflijk dat onze minister president Mark Rutte vandaag zegt dat Spanje in haar recht staat. Met keiharde repressie en geweld tegen je eigen bevolking ondermijn je de basis van de rechtsstaat.

Ondanks de pogingen om het stemmen tegen te gaan, zijn toch 2,6 miljoen mensen gisteren naar de stembus gegaan. Ruim negentig procent daarvan stemde voor onafhankelijkheid. “Het was een feest van de democratie, ondanks de mislukte inspanningen van Spanje om het referendum te stoppen”, aldus Max. Wat er nu precies gaat gebeuren, is nog onduidelijk. Inmiddels hebben zo’n veertig vakbonden en andere politieke en sociale bewegingen in Catalonië opgeroepen tot een algemene staking als protest tegen het optreden van Madrid gisteren.

Eén ding is zeker: na gisteren zullen nog veel meer Catalanen zich afkeren van de Spaanse staat en de regering Rajoy die voor confrontatie in plaats van dialoog kiest.