Nieuws / 20 mei '19 / Landelijk, Wake up voor onderwijs

Over de streep voor de basisbeurs

Afgelopen week stond ROOD, jong in de SP bij de Haagse Hogeschool om samen met studenten de politiek over de streep te trekken om het schuldenstelsel echt af te schaffen. Een stelsel waardoor studenten tienduizenden euro’s schuld oplopen, daarna geen hypotheek kunnen afsluiten en waarvan de rente op de schuld ook nog eens verhoogd dreigt te worden.

Afgelopen week werd duidelijk dat het schuldenstelsel, dat ingevoerd is door VVD, PvdA, D66 en GroenLinks, steeds minder steun heeft in de Tweede Kamer. Door acties van studenten en docenten samen met ROOD brokkelt de steun voor het schuldenstelsel af en is schuldvrij onderwijs weer een stap dichterbij. De bedenker, Jesse Klaver (GroenLinks), heeft nu ook eindelijk zijn twijfel uitgesproken. Eerder zeiden regeringspartijen CDA en ChristenUnie 'liever geen' schuldenstelsel te hebben, maar met afschaffen nog een paar jaar te willen wachten.Op de Haagse Hogeschool konden de studenten met een touwtrekspel de politiek letterlijk over de streep trekken. Ze vertelden ook een einde te willen aan het schuldenstelsel, waardoor zij gemiddeld bijna 25.000 euro schuld oplopen. ROOD-woordvoerder Arno van der Veen: 'Het is nu tijd om te zorgen dat de kritiek geen loze verkiezingsbelofte blijkt van politici, maar dat we het schuldenstelsel daadwerkelijk kunnen afschaffen.'

Een eerste stap is het tegenhouden van de renteverhoging in de Eerste Kamer, waarvoor 21 mei een demonstratie in Amsterdam is. Daarna gaan we door tot het schuldenstelsel van tafel is. Trek samen met ROOD de politiek over de streep en sluit je aan!