Nieuws / 22 juni '17 / Landelijk, Wake up voor onderwijs

Collegegeld weer fors gestegen

Minister Bussemaker verhoogt het collegegeld in 2018 naar 2060 euro. Met een verhoging van 54 euro is dit de grootste stijging in vier jaar tijd. ROOD deed in 2016 onderzoek onder meer dan 1300 jongeren. Hierbij gaf tweederde van de ondervraagden aan dat zij gratis onderwijs willen. De beslissing van de minister is weer een stap in de verkeerde richting.

ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Iedereen heeft recht op onderwijs en voor niemand zou er een financiële drempel moeten zijn. Toch wordt onderwijs steeds duurder. Wij pleiten daarom, net als tweederde van de jongeren, voor gratis onderwijs."

Door onzeker werk, torenhoge huurprijzen en de invoering van het schuldenstelsel wordt het jongeren steeds moeilijker gemaakt om zelfstandig een toekomst op te bouwen. Inmiddels kan nog maar een kwart van de jongeren in Nederland zelf financieel rondkomen. Deze verhoging van het collegegeld doet daar nog een schepje bovenop.

Iedereen heeft recht op onderwijs en een toekomst. Samen kunnen we dat voor elkaar krijgen. Knok jij mee voor die betere wereld? Sluit je dan nu aan bij ROOD.