Nieuws / 3 september '19 / Landelijk, Onderwijs

'Engelshoven komt het onderwijs beroven'

Afgelopen maandag vond in Leiden de opening van het academisch jaar plaats. ROOD was aanwezig om minister Van Engelshoven (Onderwijs) op te wachten met een spandoek. Met de tekst ‘Engelshoven komt het onderwijs beroven’ werd duidelijk dat wij het niet eens zijn met het bezuinigingsbeleid van de minister.

Zoals elk jaar is de minister van Onderwijs aanwezig tijdens de opening van het academisch jaar. Dit jaar was Minister Van Engelshoven (D66) aanwezig om de ceremonie te openen in de Pieterskerk in Leiden. Tijdens haar openingsspeech lichte zij haar plannen toe over het verdelen van het geld in het hoger onderwijs. Oftewel verdere bezuinigingen. Waar het op neer komt is dat er minder geld gaat naar alfa-, bèta- en medische studies zoals geschiedenis, wiskunde en geneeskunde maar meer naar technische studies.

ROOD-bestuurslid Hans de Waard: “Al jaren daalt het bedrag wat het kabinet beschikbaar stelt per student. Het wordt hoog tijd dat er weer wordt geïnvesteerd in ons onderwijs, in plaats van het kapot te bezuinigen. Ons onderwijs moet weer toegankelijk worden, de werkdruk voor studenten en docenten moet omlaag en de kwaliteit moet omhoog.”

Naast het protest van ROOD organiseerde de LSVb, WOinactie, VAWO en de FNV de ‘ware opening van het academisch jaar’. Een protestactie waar ruim duizend wetenschappers, studenten en bestuurders opnieuw lieten zien dat investeringen en veranderingen noodzakelijk zijn. Hier werd de minister zelfs opgeroepen om af te treden.

“Het verzet tegen de bezuinigingen en uitblijvende investeringen groeit. Steeds meer mensen hebben de ‘verdeel en heers’-tactiek van de minister in de gaten. Ze zet studenten tegen elkaar op door niet overal in te investeren. Studenten, docenten en wij pikken dat niet.” Aldus Hans.

Wil jij je ook inzetten voor goed en toegankelijk onderwijs?

Sluit je dan aan bij ROOD.