Nieuws / 19 september '19 / Landelijk, Onderwijs

De eerste stap is gezet: compensatie voor de schuldengeneratie

Woensdag kwamen jongeren uit heel het land naar Den Haag om het met elkaar te hebben over de compensatie van de schuldengeneratie. Terwijl in de Tweede Kamer de algemene beschouwingen werden besproken zaten ROOD, de SP en verschillende studenten in een kroeg plannen te bedenken om een einde te maken aan hun studieschuld en voor compensatie.

Vorige week startten ROOD en de SP een petitie voor compensatie voor de schuldengeneratie. In een week tijd tekenden ruim 50.000 jongeren de petitie en gaven 10.000 aan iets te willen doen. De petitie verscheen nadat verschillende partijen hun steun voor het schuldenstelsel introkken.

‘Juist de partijen als PvdA en GroenLinks die aan het begin stonden van het schuldenstelsel zien nu dat het niet werkt. Dit hebben we hun vanaf het begin al laten weten. Maar ze waren blind en doof. Nu studenten duizenden euro’s schulden hebben gemaakt om te kunnen studeren bieden zij hun excuses aan. Zo werkt dat niet. Deze studenten zijn gebruikt als proefkonijn tijdens een waardeloos en mislukt experiment. Zij dienen nu gecompenseerd te worden. ’Aldus Arno van der Veen, voorzitter van ROOD.

Frank Futselaar, Tweede Kamerlid namens de SP: “Er is iets heel moois aan het gebeuren, sinds ik 2 jaar terug in de Kamer kwam is de SP aan het strijden voor een nieuwe basisbeurs. Eerst werden we belachelijk gemaakt, maar nu komt er steeds meer steun voor ons plan voor een nieuwe basisbeurs. Dit betekent dat alle acties geholpen hebben en we nu door moeten pakken om voor studenten nu en in de toekomst betaalbaar onderwijs af te dwingen.”

Wil jij ook compensatie voor je studieschuld, én een einde aan het schuldenstelsel? Kom dan naar een van de lokale overleggen door het land. Meld je hieronder aan.