Nieuws / 15 oktober '19 / Landelijk

#RiseUp4Rojava

Zaterdag 12 oktober was ROOD aanwezig bij #RiseUp4Rojava, een demonstratie tegen de inval van NAVO-bondgenoot Turkije in Noord-Oost Syrië. #RiseUp4Rojava is onderdeel van wereldwijde demonstraties die op 12 oktober plaatsvonden uit solidariteit met de gemeenschappen in Noord-Syrië. In Den Haag waren ondanks de regenbuien duizenden mensen aanwezig om hun solidariteit te tonen.

In de afgelopen week viel de Turkse president Erdoğan Noord-Syrië weer binnen. Met als gevolg al vele doden, waaronder de Syrische activiste en politica Hevrin Khalef. Daarnaast zijn al 200.000 mensen op de vlucht uit Noordoost-Syrië door de illegale invasie. Intussen zijn IS-gevangenen die in de regio werden vastgehouden ontsnapt. Een regio geteisterd door jarenlange permanente oorlog en onderdrukking verkeerd nu in nóg meer chaos en ellende. Op de demonstratie waren veel mensen uit de Koerdische gemeenschap in Nederland aanwezig om de Nederlandse regering op te roepen tot sancties en uit solidariteit met Noord-Syrië. Ook SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut was aanwezig om de gemeenschappen een hart onder de riem te steken. Karabulut: “In Noord-Syrië vindt een illegale, immorele en totaal onacceptabele invasie plaats. De Koerden, Assyriërs en Jezidi’s zijn op verschrikkelijke wijze verraden doordat Trump een deal heeft gesloten met Erdogan. Ons antwoord op Erdogan’s machtsvertoon moet zijn: sancties, intrekken van het NAVO-lidmaatschap en natuurlijk een wapenembargo.’ Op de demonstratie klonken leuzen als ‘Erdogan, Terrorist!’, ‘Stand up, fight back! Kurdish lives are under attack!’ en natuurlijk ‘Hun strijd, onze strijd: internationale solidariteit!’.

Wij eisen dat:

- Turkije zich onmiddellijk terugtrekt uit de regio

- Harde sancties vanuit Nederland en de EU komen. Laat economische handelsbelangen niet voor het redden van mensenlevens gaan!

- Geen wapens meer naar Turkije

- Turkije uit de NAVO

Wij blijven solidair met de gemeenschappen in Noordoost-Syrië en strijden voor rechtvaardigheid wereldwijd. De Koerden, Christenen, Arabieren en Yezidi’s hebben onze steun en solidariteit nodig. Wil jij samen met ons de strijd aangaan voor internationale solidariteit? Doe mee en sluit je aan!