Nieuws / 3 oktober '19 / Landelijk

Minister Blok: schoothond van Trump of waakhond van vrede?

Vandaag gaven we voorafgaand aan het debat over Iran minister Blok van Buitenlandse Zaken de keuze: is hij het schoothondje van Donald Trump of is hij de waakhond van internationale vrede, stabiliteit en veiligheid?

Het Westen voert al sinds 2001 – met de inval in Afghanistan – een vuile oorlog in het Midden-Oosten. Na Afghanistan volgden Irak, Libië, opnieuw Irak en Syrië. Daarnaast worden er geheime oorlogen gevoerd in Jemen, Pakistan en Somalië. Het gevolg: meer dan een miljoen doden, miljoenen vluchtelingen en nog meer chaos en terreur. Na meer dan 18 jaar is er nog steeds geen zicht op een einde aan deze permanente oorlog.

Nu dreigt de Amerikaanse president Donald Trump met een nieuwe oorlog. Dit keer met Iran, wat desastreuze gevolgen heeft voor de lokale bevolking en de regio als geheel. Democratie, veiligheid en stabiliteit worden niet gebracht met de bommen van Amerika. De enige winnaar van zo’n oorlog is de wapenindustrie, die miljarden verdient aan het leed van mensen.

We hebben minister Blok de petitie aangeboden die de Nederlandse regering oproept zich uit te spreken tegen een Amerikaanse aanval op Iran: Don't Iraq Iran! Hij heeft de petitie aangenomen, maar dat betekent niet dat hij de belofte waarmaakt. We moeten druk blijven uitoefenen! Je kan de petitie nog tekenen op www.stopdebommen.nl