Nieuws / 5 mei '17 / Landelijk, Niet in mijn naam

Vier de Vrijheid, stop de oorlog

Vandaag is het 5 mei, Bevrijdingsdag. Gisteren herdachten we de mensen die hun leven opofferden voor onze vrijheid. Vandaag vieren we dat we vrij zijn. Dat is niet overal op deze wereld zo vanzelfsprekend. Vandaag bezochten ROOD-groepen in verschillende steden bevrijdingsfestivals om met mensen in gesprek te gaan over vrijheid.

ROOD-voorzitter Merel Stoop: "In Syrië woedt er al een aantal jaar oorlog. Westerse landen zijn in zowel Irak als in Syrië bommen gaan gooien. Eerder militair ingrijpen in het Midden-Oosten, in onder andere Irak, Afghanistan en Libië, verergerde de situatie juist en creëerde de voedingsbodem voor IS. Het is ongelooflijk dat de Nederlandse regering die oorlogspolitiek steunt."

Stoop: "Natuurlijk moet de oorlog worden gestopt, maar het is een illusie dat bommen voor vrede en democratie zorgen. De mensen in Syrië hebben schreeuwend behoefte aan een wapenstilstand en humanitaire hulp. Oplossingen moeten worden gezocht in politieke veranderingen en het stoppen van de wapen- en geldstromen naar IS."

Vrijheid betekent dat we samen onze toekomst bepalen. Een schone toekomst, een vreedzame toekomst en een toekomst waarin ieder mens kansen krijgt op een goed leven. Om dat te bereiken is jouw hulp nodig. Alleen met een beweging van onderaf dwingen we zeggenschap af over onze economie en onze samenleving. Samen breken we de macht van multinationals, banken en corrupte politici. Strijd mee voor de vrijheid van mensen en sluit je aan!