Nieuws / 28 juni '16 / Landelijk, Niet in mijn naam

Undercover op de wapenbeurs: "geen wapens, maar techniek"

Op woensdag 22 juni gingen jongeren van ROOD en Niet in mijn naam naar binnen bij de MAST (Maritime/Air Systems and Technologies) wapenbeurs in Amsterdam. Met geheime camera’s filmden ze gesprekken met mensen van de bedrijven die aanwezig waren. ROOD-voorzitter Merel Stoop: “Zelf ontkent iedereen daar dat ze wapens verkopen, zij noemen het techniek. Ik snap dat je - om jezelf nog recht in de spiegel aan te kunnen kijken - zulk soort sprookjes vertelt als je bij zo’n bedrijf werkt. Maar het beestje een andere naam geven, verandert nog niet de realiteit: hier begint oorlog.”

Voor de wapenbeurs in de RAI waren door de Koninklijke Marine mensenrechtenschenders en oorlogsmisdadigers uitgenodigd. Ook waren er bedrijven die clustermunitie en kernwapens produceren en bedrijven die belasting ontwijken in Nederland. Zo was er het Duitse ThyssenKrupp, leverancier van nieuwe onderzeeërs voor de Israëlische marine, geschikt voor het gebruik van kernwapens. “Een man van ThyssenKrupp zelf zag dat niet als probleem, omdat ze er de kernwapens er niet bijleveren. Bizar!”, aldus Stoop.

Niet in mijn naam strijdt tegen de enorme macht van de wapenindustrie. In 2015 zijn militaire uitgaven wereldwijd gestegen tot $1700 miljard, tot vreugde van de wapenindustrie. Terwijl hun winsten stijgen, veroorzaken hun wapens op andere plekken in de wereld veel leed en geweld. Stoop: “We moeten beseffen dat deze industrie baat heeft bij oorlog en geweld. Dat is de reden dat zulk soort beurzen worden georganiseerd en dat is de reden dat oorlog blijft bestaan. Dit moet stoppen.”

Check hier het filmpje.