Nieuws / 30 juni '16 / Landelijk, Niet in mijn naam

Acties bij ministeries van Defensie in Den Haag en Brussel

Op donderdagavond 30 juni voerden het Nederlandse ROOD, jong in de SP en het Belgische Comac, studentenbeweging van de PVDA, actie bij de ministeries van Defensie in zowel Den Haag als Brussel. Ze stonden daar met 1300 kaarsen, als symbool voor het aantal onschuldige doden dat is gevallen in Syrië en Irak door westerse bombardementen. Vanaf 1 juli stopt Nederland daar met bommen gooien, omdat de F16’s in onderhoud moeten. België neemt het vanaf die dag over. ROOD-voorzitter Merel Stoop: “Het is tijd om echt te stoppen met deze waanzin. Bommen brengen geen vrede, integendeel: ze zorgen voor meer oorlog, meer geweld, meer doden en meer vluchtelingen.”

In Syrië alleen al zijn er 280.000 slachtoffers gevallen en 11,6 miljoen mensen zijn op de vlucht. Stoop: “Dat de Nederlandse bommen stoppen lijkt goed nieuws, maar België neemt het nu een op een over. Dat maakt dus geen verschil. Wij blijven ons verzetten tegen deze nutteloze oorlog en zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat Nederland niet opnieuw bommen gaat gooien.”

Niets doen is volgens de jongeren echter geen optie. IS moet keihard aangepakt worden. Stoop: “Dat kan door een volledige wapenboycot in te stellen en door alle geldstromen richting IS in kaart te brengen. De vredesonderhandelingen tussen het Assad-regime en de oppositiepartijen moeten gesteund worden, net als een langdurig staakt-het-vuren. We moeten nu lessen leren uit het verleden: eerder militair ingrijpen in het Midden-Oosten heeft de situatie alleen maar verergerd en een voedingsbodem voor IS doen ontstaan."