Nieuws / 13 februari '19 / Landelijk, Klimaat

Klimaatstakingen gaan door: doe mee

De scholierenbeweging Youth For Climate wist vorige week een historische massa op de been te krijgen. Met 15.000 scholieren stonden we op het Malieveld voor onze toekomst, die democratisch, rechtvaardig én groen moet zijn. De reactie van onze tegenstander kwam dezelfde dag nog, toen Rutte zei: ‘We doen al zoveel, meer is onmogelijk’. Een nieuwe staking werd aangekondigd, waarna de zes kartrekkers van Youth For Climate direct door Rutte en Wiebes op gesprek werden uitgenodigd. Een voorspelbare zet van Rutte, wiens belang bovenal is om de angel uit de protesten te trekken en zo de status quo te handhaven. Maar de scholieren hapten, bliezen de landelijke staking voor deze week af en gingen het gesprek aan.

Dat gesprek was gisteren. Volgens Rutte én de scholieren was het een positief gesprek. De scholieren zeggen dat acties volgen, maar willen ook wachten op de doorberekeningen van het klimaatakkoord. Een akkoord dat er al weken ligt. Een akkoord waar tijdens de onderhandelingen de grote milieuorganisaties van tafel zijn weggelopen, omdat grote bedrijven volledig buiten schot blijven en de rekening aan de mensen wordt gepresenteerd.

Klimaatverandering is een probleem van sociale rechtvaardigheid en democratie. Wij laten ons niet afschepen met mooie praatjes van Rutte, die ondertussen zijn hand boven zijn vrienden van het grootkapitaal houdt. Wij wéten dat echte verandering alleen bij ons begint. Bij mensen die massaal de straat opgaan en hun toekomst opeisen. Daarom roepen wij alle scholieren, studenten, jongeren en iedereen die een schone én rechtvaardige toekomst wil op om weer de straat op te gaan. Wij wachten niet tot de volgende zet van het establishment, maar nemen het heft in eigen hand. Aarzel niet, en sluit je aan!

Morgen: in Nijmegen en Amsterdam

Volgende week: in het hele land! Houd onze website en Facebook in de gaten.