Nieuws / 17 mei '17 / Landelijk

‘WC-eend-onderzoekwinkel’ bij opening Energy Academy

ROOD, jong in de SP opende woensdagmiddag samen met Democratische Academie Groningen (DAG) een ‘WC-eend’-onderzoekwinkel. Dit deden de jongeren tijdens de opening van de Energy Academy - een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool en grote bedrijven uit de fossiele brandstofindustrie zoals Shell, de NAM en GasTerra. ROOD en DAG protesteerden zo tegen de banden tussen de fossiele brandstofindustrie en de Rijksuniversiteit Groningen. ROOD-woordvoerder Lisa de Leeuw: “Als de onderzoeksagenda voor duurzame energie bepaald wordt door bedrijven die een belang hebben in de fossiele brandstofindustrie, leidt dat tot resultaten in het voordeel van die industrie: WC-eendwetenschap. Dat is onacceptabel.”

Shell heeft een economisch belang bij het voortbestaan van de fossiele brandstofindustrie: “Onderzoek gefinancierd door een dergelijke gigant uit de fossiele brandstofindustrie kan niet onafhankelijk zijn. Deze inmenging van bedrijfsbelangen tasten onze waardevrije wetenschap aan. Wetenschap dient vooruitgang van de samenleving te dienen, niet de belangen van multinationals”, aldus De Leeuw.

Ooit was er reclame voor een schoonmaakmiddel dat stelde: wij van WC-eend adviseren WC-eend. Volgens ROOD gaat wetenschap daar steeds meer op lijken. De conclusies lijken verdacht veel op reclame van de opdrachtgever. Het online journalistieke platform De Correspondent toonde dinsdag ook aan dat deze industrie een grote vinger in de pap van de onderzoeksagenda van Nederlandse universiteiten heeft. Binnenkort organiseert de SP samen met ROOD in Groningen een avond met klimaatactivisten van over de hele wereld. Meer weten? Klik hieronder.