Nieuws / 25 januari '19 / Landelijk, Wonen

Race voor een betaalbaar huis

Vandaag werd de jaarlijkse ‘Huisjesmelker van het Jaar’-verkiezing afgetrapt in Rotterdam. Jongeren konden via een bungeerun een poging wagen om naar een betaalbaar huis te rennen, maar worden teruggetrokken door elastiek. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “In de echte wereld zit er misschien geen elastiek om je middel, maar is het ook verdomd lastig om een betaalbare kamer te vinden. Door de woningnood hebben huisjesmelkers de positie om hun huurders uit te buiten; torenhoge huren, slecht onderhoud en zelfs intimidatie zijn aan de orde van de dag. Die machtspositie van vastgoedcowboys moeten we breken.”

Vanaf deze week kunnen jongeren hun huisbaas weer nomineren voor de titel ‘Huisjesmelker van het jaar’. De verkiezing wordt niet zomaar afgetrapt in Rotterdam. Vorig jaar bleek Rotterdam namelijk de duurste stad om een kamer te huren. In twee jaar tijd steeg de gemiddelde prijs voor een studentenkamer daar met 167 euro per maand. Ook landelijk stijgt al jaren de prijs die je per vierkante meter betaalt voor een kamer. De Leeuw: “Het wordt voor jongeren steeds moeilijker om een toekomst op te bouwen; wonen wordt duurder, studeren wordt duurder en werk is vaak onzeker. Laten we de handen ineenslaan en knokken voor een betere toekomst voor jongeren."

Vorig jaar behaalden huurders en ROOD een grote overwinning in de strijd tegen huisjesmelkerij. Vanaf 1 januari is er een vergunningstelsel voor kamerverhuur. Hierdoor kunnen gemeenten huisjesmelkers veel harder aanpakken; van geldboetes tot een verbod op verhuren aan toe. de Leeuw: “Door jaren van actievoeren en druk zetten, behaalden huurders dit succes. Nu moeten we doorpakken. Nog steeds zijn er te weinig kamers en de verhalen over slechte huisbazen blijven binnenkomen. Het wordt tijd om hier nu echt een einde aan te maken.”