Nieuws / 11 december '18 / Landelijk, Huisjesmelker van het jaar

Overwinning! het vergunningsstelsel voor kamerverhuur wordt ingevoerd!

We hebben gewonnen! Gemeenten krijgen meer ruimte om huisjesmelkers aan te pakken. Er komt een vergunningstelsel, waardoor huisbazen die de fout in gaan beboet kunnen worden en zelfs hun vergunning kwijt kunnen raken. Jarenlang voerde ROOD hiervoor actie samen met huurders, onder andere door middel van de ‘Huisjesmelker van het Jaar’-verkiezing. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Alleen doordat huurders opstonden tegen hun huisbaas hebben we dit succes kunnen binnenhalen. Wij zijn dan ook ontzettend trots op alle huurders die dit mogelijk hebben gemaakt.”

Al jarenlang staat ROOD schouder aan schouder met huurders voor goede en betaalbare woningen. Het vergunningstelsel is een grote stap in de goede richting, maar we zijn er nog niet. Uiteindelijk moet het probleem bij de wortel worden aangepakt: de woningnood. De woningnood zorgt ervoor dat particuliere verhuurders een enorme machtspositie hebben. ROOD en de SP pleiten voor het bijbouwen van betaalbare en kwalitatief goede huurwoningen.

Daarnaast kunnen huisjesmelkers die herhaaldelijk de wetten en regels overtreden straks dus keihard worden aangepakt, met uiteindelijk een totaalverbod op verhuren. De Leeuw: “We hopen natuurlijk dat gemeenten gebruik gaan maken van dit nieuwe vergunningstelsel om huurders te beschermen tegen slechte huisbazen. Maar om hier zeker van te zijn, zullen wij samen met jongeren actie blijven voeren tegen huisjesmelkerij.”

Heb jij ook een huisbaas die teveel huur vraagt, slecht onderhoud pleegt of zelfs intimideert of bedreigt? Meld dit dan hieronder, dan nemen wij contact met je op!