Amsterdamse Huisjesmelker van het Jaar krijgt Gouden Huilebalk

Op woensdag 3 mei overhandigde ROOD, jong in de SP de Gouden Huilebalk aan huisjesmelker Soner Sari, huisbaas van het Amsterdamse HiCondo. Hij werd eerder dit jaar verkozen tot ‘Huisjesmelker van het Jaar’. Sari verhuurt ‘luxe’ studentenwoningen. Hij weigerde zijn pand fatsoenlijk op te leveren, doet nauwelijks aan onderhoud en intimideert en bedreigt zijn huurders. Sari stuurt nu ook zijn advocaat op de juryleden van de verkiezing af. Om die reden overhandigde ROOD hem nu opnieuw een prijs. ROOD-voorzitter Merel Stoop: “Deze huisbaas is een grote huilebalk. Hij laat zijn huurders creperen en intimideert ze zelfs, maar als wij dan samen met de huurders in opstand komen dan stuurt hij zijn advocaat op ons af. Het lijkt wel de wereld op zijn kop.”

Sari meent via zijn advocaat dat ‘gebeurtenissen uit de daadwerkelijke context zijn gehaald, onbenullige feiten worden opblazen en zelfs onwaarheden worden gedebiteerd.’ Hij stelt daarnaast dat ROOD leidt aan ‘scoringsdrift’. Stoop: “De juryleden van de verkiezing zijn tot hun oordeel gekomen op basis van een uitgebreid zwartboek met foto’s en verklaringen van huurders. De enige mensen die hier het recht hebben om kwaad te zijn, zijn de gedupeerde huurders. Sari maakt zichzelf alleen maar belachelijk.”

Door de woningnood in Nederland hebben huisjesmelkers vrij spel. Ze kunnen bizar hoge huren vragen en plegen geen onderhoud, omdat ze denken: voor jou tien anderen. Daardoor voelen sommige verhuurders zich machtig genoeg om huurders te bedreigen. Sari is zelfs veroordeeld voor fysieke mishandeling van een huurder. Stoop: “Het is natuurlijk van de zotten dat huurders niet veilig zijn in hun eigen huis. En het is helemaal idioot dat een huisjesmelker die bewezen de fout in is gegaan nu een advocaat afstuurt op juryleden die gedegen onderzoek hebben gedaan op basis van harde bewijzen.” Sari kon ROOD niet te woord staan en de prijs is bij de huismeester achtergelaten.