Nieuws / 16 januari '17 / Landelijk, Werk

Help Hans de Boer van zijn flexverslaving af

Op maandag 16 januari ging ROOD, jong in de SP Hans de Boer van VNO-NCW ophalen voor zijn opname in een afkickkliniek. De Boer is de baas van de werkgeversorganisatie en heeft zich in het verleden flink uitgelaten over flexwerk. Zo zouden vaste banen een ‘leugen’ zijn. ROOD-voorzitter Merel Stoop: “De Boer is duidelijk flexverslaafd. Grote bedrijven profiteren van de uitbuiting van jongeren: mensen met een flexcontract worden eerder ontslagen en verdienen gemiddeld veertig procent minder dan hun collega’s met een vast contract. Tijd om de werkgeversbaas te laten afkicken dus!”

Meer dan de helft van de jongeren in Nederland heeft een onzeker contract en in totaal zijn er in ons land bijna twee miljoen flexwerkers. Van hen heeft maar vijftien procent uitzicht op een vaste baan, terwijl tachtig procent dit zou willen. Stoop: “Het werkgeverssprookje dat mensen graag flexibel willen zijn, is dus complete onzin. Jongeren worden willens en wetens de dupe van de praktijken van het kabinet en de grote bazen maken er gretig gebruik van. Een zekere toekomst opbouwen zit er zo niet in.”

ROOD en de SP stellen daarom voor om onzeker werk duurder te maken dan vast. Dit heeft niet alleen voordelen voor de werkende mensen, ook bedrijven zelf profiteren van mensen in vaste dienst. Zij voelen zich verantwoordelijker voor het bedrijf waar ze werken, zijn minder vaak ziek en denken mee. Daarnaast moeten de minimumlonen met tien procent worden verhoogd. Stoop: “Alleen zo bieden we iedereen, jong en oud, een zekere toekomst.”

De Boer wilde helaas zelf niet de moeite nemen om ROOD te woord te staan. Zijn woordvoerder heeft de pillen voor Hans de Boer wel aangenomen. Bekijk hier het filmpje van het bezoek.