Nieuws / 7 augustus '17 / Landelijk, Flexverslaving

ROOD trapt de flexinspectie af in Utrecht

ROOD trapte vandaag de flexinspectie af samen met SP Tweede Kamerlid Bart van Kent in Utrecht. Vijf dagen lang bezoeken we elke dag in een andere stad een aantal bedrijven om te horen wat jongeren van hun werk en contract vinden.

Uit de flexinspectie bleek direct dat een overgroot gedeelte van de medewerkers een tijdelijk contract heeft. Zo heeft maar 8 van de 18 medewerkers bij het bezochte filiaal van Kruidvat een vast contract. Bij de McDonalds waren dit zelfs maar 5 van de 35 medewerkers. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Ook al doe je je werk goed, toch word je er vaak weer uitgegooid wanneer je contract afloopt. Dat zorgt voor stress, onzekerheid en gebrek aan waardering. Dat kan en moet anders.” De onzekerheid van jongeren groeit. Tegenwoordig kan nog maar een kwart van de jongeren onder de 25 financieel op eigen benen staan, terwijl dat aan het begin van deze eeuw nog bijna de helft was.

Naast bungelbanen hebben jongeren vaak ook een grote studieschuld en zijn de huurprijzen hoog. “Het wordt steeds moeilijker voor jongeren om een toekomst op te kunnen bouwen en zelfstandig te zijn”, aldus de Leeuw. Ondertussen stijgen de winsten van bedrijven en aandeelhouders en heeft de rijkste 10 procent meer dan 60 procent van al het vermogen in handen. “Zij profiteren, terwijl wij de kruimels krijgen.” De aankomende dagen staat ROOD in Zwolle, Groningen, Nijmegen en Rotterdam voor de flexinspectie. Stay tuned!