Nieuws / 26 juni '17 / Landelijk, Flexverslaving

ROOD op Parkpop tegen flexverslaving

Zondag 25 juni stond ROOD op Parkpop met de flexcampagne. Festivalgangers konden op de foto met een bord voor meer zekerheid. Veel jongeren deden dit. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “We horen veel verhalen van jongeren die door hun 0-euro contract niet weten of ze aan het eind van de maand genoeg geld hebben om de huur te betalen of jongeren die er na een aantal tijdelijke contracten worden uitgeknikkerd, terwijl ze goed werk doen. Er is totaal geen zekerheid, dat moet veranderen.”

Meer dan de helft van de werkende jongeren in Nederland heeft een onzeker contract. Een aantal dat in tien jaar tijd is verdubbeld. En nog maar een kwart van de jongeren onder de 25 kan financieel op eigen benen staan, terwijl dat tien jaar geleden nog de helft was.

De Leeuw: “Onzeker werk, het schuldenstelsel en torenhoge huren. Het wordt voor jongeren steeds moeilijker om een toekomst op te kunnen bouwen.” Ondertussen stijgen de winsten van bedrijven en aandeelhouders en heeft de rijkste 10 procent meer dan 60 procent van al het vermogen in handen. “Het zijn profiteurs: zij profiteren van onze onzekerheid. Het is hun flex, maar onze stress. Het is tijd dat jongeren zich organiseren en hiertegen in actie komen. Onzeker werk is geen natuurwet, maar een bewuste keuze. We kunnen het veranderen.”

Wil jij meedoen met acties voor meer zeker werk? Vul hier de enquête in of sluit je meteen aan bij ROOD.