Nieuws / 17 juli '17 / Landelijk, Flexverslaving

Met rodeostier tegen flexcontracten: hoe lang hou jij het vol?

ROOD, jong in de SP stond maandag 17 juli op het Rode Torenplein in Zwolle met een rodeostier. De jonge SP’ers stelden hiermee onzekere positie van werkende jongeren aan de kaak. Meer dan de helft van de werkende jongeren in Nederland heeft een bungelbaan, oftewel een flexcontract. Met een bungelbaan ben je niet zeker van je uren of überhaupt van werk: voor je het weet sta je weer op straat. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Ook al doe je je werk goed, toch word je weggegooid door je baas net zoals je van een rodeostier wordt gegooid. Jongeren zijn wegwerpmedewerkers en dat zorgt voor stress, onzekerheid en gebrek aan waardering. Dat kan en moet anders.”

De onzekerheid van jongeren groeit. Tegenwoordig kan nog maar een kwart van de jongeren onder de 25 financieel op eigen benen staan, terwijl dat aan het begin van deze eeuw nog bijna de helft was. Naast bungelbanen hebben jongeren vaak ook een grote studieschuld en zijn de huurprijzen hoog. “Het wordt steeds moeilijker voor jongeren om een toekomst op te kunnen bouwen en zelfstandig te zijn”, aldus de Leeuw. Ondertussen stijgen de winsten van bedrijven en aandeelhouders en heeft de rijkste 10 procent meer dan 60 procent van al het vermogen in handen. “Zij profiteren, terwijl wij de kruimels krijgen.”

Van de jongeren met een bungelbaan wil 80 procent meer zekerheid. “Het is de hoogste tijd om daarvoor te gaan zorgen. Wij willen meer zekerheid en waardering voor werkende jongeren!” Dat is waarom ROOD opstond en een campagne startte voor meer zekerheid voor werkende jongeren.