Nieuws / 11 augustus '17 / Landelijk, Flexverslaving

Flexinspectie tour zit erop

De week van de flexinspectie zit er op. Vijf dagen lang bezochten we elke dag in een andere stad een aantal bedrijven om te horen wat jongeren van hun werk en hun arbeidscontract vinden. Uit de flexinspectie bleek direct dat een overgroot gedeelte van de medewerkers een bungelbaan heeft. Zo kwamen we in een McDonalds waar meer dan 80% van de medewerkers een tijdelijk contract heeft. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “En dit is geen uitzondering. De flexverslaving van werkgevers is volledig uit de hand gelopen. Meer geld voor de grote bazen betekent onzekerheid voor jongeren. Het is een schande. Jongeren hebben recht op zekerheid en waardering.”

De onzekerheid van jongeren groeit. Tegenwoordig kan nog maar een kwart van de jongeren onder de 25 financieel op eigen benen staan, terwijl dat aan het begin van deze eeuw nog bijna de helft was. Naast bungelbanen hebben jongeren vaak ook een grote studieschuld en zijn de huurprijzen hoog. “Het wordt steeds moeilijker voor jongeren om een toekomst op te kunnen bouwen en zelfstandig te zijn”, aldus de Leeuw. Ondertussen stijgen de winsten van bedrijven en aandeelhouders en heeft de rijkste 10 procent meer dan 60 procent van al het vermogen in handen. “Zij profiteren, terwijl wij de kruimels krijgen.”

De flexinspectie is onderdeel van de grote flexcampagne van ROOD. Samen met werkende jongeren staan we op en maken we een vuist tegen grote bedrijven die de toekomst van jongeren opofferen voor hun winstmodel. Wij eisen zekerheid en waardering!