Nieuws / 17 september '17 / Landelijk

Feest van de solidariteit

Dit weekend was Manifiesta - festival van de solidariteit - in België. We waren met een grote club aanwezig om inspiratie op te doen voor onze strijd voor een betere wereld. Zo ging het onder andere over onzeker werk. Ook in België strijden mensen tegen de overgang naar steeds meer onzekere 0-urencontracten. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: "Het geeft moed en energie om te zien dat we niet alleen in Nederland strijden tegen flextremisme. Samen, stap voor stap, veranderen we de wereld." En de strijd voor zeker werk moeten we voeren. Niet alleen samen met alle flexwerkers, maar met iedereen. De groeiende onzekerheid in werk heeft namelijk verregaande gevolgen voor ons allemaal. Een privéleven en collectieve activiteiten organiseren, is haast onmogelijk op het moment dat je dag en nacht klaar moet staan voor je baas. Het is ieder voor zich in dienst van de grote bedrijven. Dat ondermijnt samenhang en solidariteit in onze gemeenschappen. Het grote geld bepaalt zo niet mensen hun leven, maar vormt de hele samenleving. Het moet niet zijn: de baas vraagt, wij draaien. Wij moeten werken wanneer we kunnen en willen met een vast rooster. Met zekerheid en waardering. Het is tijd dat de macht van het grote geld weer de macht van mensen wordt. Samen krijgen we dat voor elkaar.