Nieuws / 18 december '17 / Landelijk, Flextremist van het jaar

Deliveroo winnaar 'Flextremist van het Jaar'-verkiezing

Maaltijdbezorgdienst Deliveroo is door ROOD uitgeroepen tot Flextremist van het Jaar. Maandag 18 december overhandigde ROOD samen met een aantal Deliveroo Riders de prijs aan Deliveroo, een bezorgbox vol DeliverPoo. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw. “Deliveroo heeft het voornemen om van al hun 2.000 bezorgers, schijnzelfstandigen te maken. Zo willen zij hun verantwoordelijkheden als werkgever ontlopen. Wanneer je dan een ongeluk krijgt en jezelf of een ander verwondt of schade toebrengt, gaat Deliveroo vrijuit en ben jij als rider de klos. Zeker als blijkt dat je niet voldoende verzekerd bent!”

Andere genomineerde flextremisten, bedrijven die volledig zijn doorgeslagen in het aantal onzekere arbeidscontracten, waren McDonald’s, Randstad en Albert Heijn. De jury onder leiding van SP-Tweede Kamerlid Bart van Kent, koos uiteindelijk Deliveroo als winnaar. “Er zijn veel grote bedrijven die misbruik maken van flexwerk door met name jongeren te lang in de onzekerheid van een tijdelijk of nul-urencontract te laten. De schandalige manier waarop Deliveroo echter de regels probeert te omzeilen, is van een geheel nieuw niveau. In de Tweede Kamer zal ik deze week nog voorstellen doen om de doorgeslagen flexibilisering van de arbeidsmarkt aan te pakken.”

ROOD ondersteunt de eisen van de Deliveroo Riders, georganiseerd in de Riders Union. Een anonieme Rider: "Ik vind de plannen voor de ZZP-constructie oplichterij. Ik heb al moeite om rond te komen en de mensen die zeggen dat we meer gaan verdienen, zijn leugenaars. De extra kosten voor ons zijn krankzinnig, om nog maar niet te spreken over de risico’s." Lees hier meer over de eisen van ROOD, de eisen van de Riders Union en de overwegingen van de jury in het juryrapport. De aankomende tijd gaat ROOD door met de campagne tegen flexmisbruik. Doe je ook mee?