Nieuws / 6 december '17 / Landelijk, Flextremist van het jaar

Deliveroo genomineerd voor 'flextremist van het jaar'-verkiezing

Vandaag vond een rondetafelgesprek plaats in de Tweede Kamer tussen Kamerleden en de directie van het bezorgbedrijf Deliveroo. Na afloop van het gesprek werd Deliveroo genomineerd voor de ‘Flextremist van het Jaar’-verkiezing van ROOD. De bezorgers komen in actie tegen het plan van Deliveroo om 2.000 medewerkers niet langer in loondienst, maar als schijnzelfstandigen te laten werken. Een constructie waarmee Deliveroo miljoenen bespaart. Niels Annen van de Riders Union: “Deliveroo is de grootste flextremist, omdat ze miljoenen verdienen ze ten koste van hun medewerkers. Alle risico’s liggen straks bij ons, de riders. Dat mogen we niet laten gebeuren.”

Deliveroo is van plan om haar werknemers straks in te huren via een ZZP-constructie. Dit betekent dat koeriers niet meer per uur worden betaald, maar per besteling die zij bezorgen. Ook zijn de riders straks zelf verantwoordelijk voor zaken als verzekeringen, sociale premies en loonbelasting. De eisen van de riders zijn duidelijk: het terugdraaien van de ZZP-constructie, goede arbeidsvoorwaarden, een echte ondernemingsraad en zekerheid via vaste contracten.

Voor de ‘Flextremist van het Jaar’-verkiezing is ROOD op zoek naar de meest gierige werkgever die zijn medewerkers uitbuit door middel van onzekere flexcontracten. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: “Grote bedrijven maken miljardenwinsten door jongeren op te zadelen met onzekerheid. Dit flextremisme is geen noodzaak, maar gierigheid. Wij willen meer zekerheid en waardering voor het werk van jongeren.” Naast Deliveroo waren ook al Albert Heijn, McDonald’s en Randstad genomineerd voor de oneervolle prijs. Begin volgend jaar wordt de winnaar bekend gemaakt.