Nieuws / 22 mei '19 / Landelijk, Amsterdam

Laat Brussel niet de baas zijn: stem morgen SP

Morgen zijn de verkiezingen voor het Europese Parlement. De lijsttrekker van de SP – Arnout Hoekstra – begon ooit bij ROOD. Lees hieronder over zijn ervaringen als activist, over de belangen die spelen in de EU en waarom je als jongere ook op de SP moet stemmen.

Wie ben je en wat heb jij met ROOD?

“Ik ben Arnout Hoekstra, lijsttrekker namens de SP bij de Europese Verkiezingen. Op mijn zestiende werd ik lid van de SP. Vrij snel daarna heb ik binnen mijn SP-afdeling Vlaardingen een ROOD-groep opgezet. Wij hebben in die tijd tot twee keer toe leegstaande corporatiewoningen gekraakt om woningnood onder jongeren aan de orde te stellen. In het eerste geval ging het om woningen die gesloopt zouden worden, in het tweede geval woningen die verkocht zouden worden. Ook heb ik toen een beachvolleybaltoernooi georganiseerd als oproep voor meer activiteiten voor de Vlaardingse jeugd. Ook organiseerden wij in die tijd protesten tegen de oorlog in Irak en tegen de uitzetting van minderjarige asielzoekers.”

Waar gaan de verkiezingen 23 mei over?

“Over wie de baas is. Zijn wij dat hier in Nederland, of de elite in Brussel? Internationaal samenwerken is belangrijk, zeker als het gaat om grensoverschrijdende zaken. Maar nu wordt de EU gebruikt door bedrijven om hun zakelijke belangen in 28 landen zeker te stellen. En ze bemoeien zich ook met zaken die helemaal niet grensoverschrijdend zijn, zaken die wij prima lokaal en nationaal kunnen besluiten.”

Wat heeft de Europese Unie te maken met jongeren in Nederland?

“Alles. De Europese Unie gaat over onze toekomst. Over studiebeurzen (Erasmus+) om in het buitenland te studeren, over waar je kunt werken en of je daar een fatsoenlijk salaris voor krijgt, over klimaat en de toekomst van onze aarde, over veiligheid en over of wij multinationals en hun aandeelhouders in de greep kunnen krijgen om te zorgen, zodat zij net als iedereen belasting betalen.”

Wat kan jij doen voor jongeren als je straks in het Europees Parlement zit?

“Ik ga mij inzetten voor een fatsoenlijk toekomst perspectief voor onze jongeren. Jongeren in Nederland, maar ook de jongeren in Oost- en Zuid-Europa. En voor jongeren die vanwege oorlog en vervolging hier naartoe vluchten. Zij verdienen bescherming tegen uitbuiting door multinationals. Zij verdienen later een baan met zekerheid waarmee zij hun gezin kunnen onderhouden. Zij verdienen een toekomst zonder klimaatproblemen en een toekomst waarin Brussel niet de baas is.”