Nieuws / 4 november '17 /

Klimaattop: tijd om de druk op te voeren

In het Duitse Bonn begint aankomende week de VN-klimaattop die 12 dagen zal duren. Dit weekend strijken duizenden activisten neer in de omgeving om actie te voeren voor een gezonde toekomst voor iedereen. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: "Tal van landen lopen hopeloos achter op de afspraken om CO2-uitstoot terug te dringen. Het is dus tijd om de druk op te voeren."

In het Parijsakkoord is afgesproken dat VN-lidstaten zich de komende decennia moeten houden aan strenge CO2-normen zodat klimaatverandering kan worden beperkt. Maar dat is niet genoeg: een hoop landen - waaronder Nederland - maken bar weinig vaart om de CO2-uitstoot daadwerkelijk terug te dringen. ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw: "Rutte-III biedt weinig hoop. Het lijkt er op dat de nieuwe kabinetsplannen niet genoeg doen om klimaatverandering echt terug te dringen. Daarom is het goed dat activisten zeggen: tot hier en niet verder.

De kern van het klimaatprobleem is de kapitalistische economie. In ons economische wereldsysteem buiten grote bedrijven mensen én het klimaat uit om hun winsten zo hoog mogelijk te krijgen. Wil jij ook niet langer stilzitten en in actie komen om het bedrijfsleven te dwingen de belangen van mens en milieu voorop te stellen? Sluit je dan aan.