Nieuws / 20 mei '19 / Klimaat, Landelijk

Shell, je tijd is op!

Op vrijdag 17 mei waren we samen met actievoerders uit het hele land bij het hoofdkantoor van Shell in Den Haag. De actie was een reactie op een pr-stunt van het bedrijf. Met die stunt zegt Shell onder de noemer #LieverInGesprek dat ze graag in gesprek wil. Daarom besloten we langs te gaan en te eisen dat zij dan ook luistert naar de samenleving. Het bleef echter bij mooie woorden van Shell. ROOD-bestuurslid Debbie van Dijk: "Toen we op de stoep stonden, werden deuren, ramen en gordijnen gesloten. Het bedrijf doet zich mooi voor voor de bühne, maar ondertussen weigert ze te stoppen met het vernietigen van de aarde en onze samenleving."

In een reeks filmpjes voorafgaand aan de actie deden vele verschillende mensen – waaronder klimaatstakers, de econoom Ewald Engelen en gedupeerde Groningers - hun verhaal aan Shell. Shell maakt winst ten koste van mens, dier en milieu. Overal ter wereld verwoest zij onze gemeenschappen zonder verantwoordelijkheid te nemen voor haar daden. Vrijdag hebben we alle eisen tegen Shell gebundeld en we stoppen niet voor deze zijn ingewilligd.

Wij zeggen tegen Shell:

• Stop met tijdrekken. Committeer je aan de klimaatdoelstellingen van Parijs.
  • Stop met het ontwijken van belastingen. Betaal je eerlijke deel.
  • Stop met het frustreren van Groningers. Betaal de rekening en vertrek.
  • Stop met het vernietigen van gemeenschappen en hun leefomgeving.
  • Stop met het uitbuiten en onderbetalen van medewerkers wereldwijd.

Teken hieronder de petitie en sta op tegen het vervuilende en vernietigende Shell.