Nieuws / 7 februari '19 / Klimaat, Landelijk

Meer dan 10.000 scholieren eisen klimaatactie

Vandaag reisden meer dan tienduizend scholieren naar Den Haag af om het kabinet op te roepen tot actie. Het Malieveld stond bomvol scholieren die zich zorgen maken om het slappe beleid van de klimaattafels. Het is de taak van de politiek om klimaatplannen te maken, maar zolang zij dit niet goed doen, nemen we het heft in eigen handen. Staan we samen op. En laten we het kabinet hier niet mee wegkomen.

Het begon allemaal in Zweden waar Greta Thunberg wekenlang spijbelde tegen het gebrek aan verantwoordelijkheid dat politici hebben om klimaatactie te ondernemen. Afgelopen maanden gingen Belgische scholieren ook al massaal de straat op. En vandaag was het aan ons! Scholieren kwamen naar het malieveld omdat het nú tijd is om actie te ondernemen. ROOD-lid Debbie van Dijk:

''Scholieren zijn boos. En terecht. Hún toekomst staat op het spel. Zolang het kabinet de meest-vervuilende bedrijven een hand boven het hoofd houdt, wordt de kans steeds kleiner dat we de aarde schoon door kunnen geven. We moeten nu iets doen, anders is het straks te laat''.

ROOD steunt de jongeren en vind dat het nu tijd is voor klimaatrechtvaardigheid. Vervuilende multinationals als Shell zijn gericht op winst zonder oog te hebben voor hun impact op mens en milieu. Dit moet en kán anders. We moeten toe naar een systeem waarin de aarde niet meer ten koste gaat van de olie-slurpende-op-winstgerichte multinationals. Zij moeten betalen voor wat ze uitstoten zodat we de aarde schoon door kunnen geven.

Wil jij je ook aansluiten voor klimaatrechtvaardigheid? KLIK DAN HIERONDER

Klimaat Shell