Nieuws / 9 september '19 / Klimaat, Landelijk

Drukke klimaatmars tijdens Rotterdamse Wereldhavendagen

Zo’n 1000 mensen, waarvan velen jongeren, liepen gisteren mee in de klimaatmars door Rotterdam. Zij eisten een verandering van het systeem waarin winsten boven natuur en milieu gaan, en kregen steun van onder andere ROOD. Dat het protest plaatsvond tijdens de Wereldhavendagen was geen toeval: de Rotterdamse haven is verantwoordelijk voor ongeveer 20% van de totale CO2 uitstoot in Nederland. Het kolenvrij maken van de haven is daarmee van levensbelang om de klimaatcrisis op te lossen.

De haven in Rotterdam is al meer dan 150 jaar een begrip in de stad en altijd onderhevig geweest aan verandering. Volgens de initiatiefnemers, verzameld in het Rotterdams Klimaat Initiatief, is het tijd om opnieuw wereldwijd voorop te lopen in de transitie naar een CO2 neutrale haven. Doordat de haven ongeveer 20% van het Nederlandse totaal uitstoot, is dit nodig om een belangrijke Nederlandse steen bij te dragen voor de oplossing van de klimaatcrisis. ROOD-voorzitter Arno van der Veen: ‘Het is tijd voor verandering van het systeem waarin je winst kunt maken met de vernietiging van het milieu. Dat doen we niet door vingers te wijzen naar individuen, maar collectief de grote vervuilers aan te pakken.’

De haven is voor een groot deel in publieke handen, waarmee Nederlanders indirect via de overheid kan meebeslissen over haar toekomst. Demonstranten eisten een verduurzaming op een rechtvaardige manier, waarbij oog is voor de havenarbeiders die afhankelijk zijn van hun banen. ‘Doordat de haven van ons allemaal is, kunnen we ook samen kiezen hoe we die noodzakelijke verduurzaming gaan uitvoeren. Voor ons is er maar één manier: Zorgen dat de fossiele industrie verdwijnt, maar de haven en haar werk blijft.’ aldus Van der Veen.

Sta ook op tegen de klimaatcrisis en voor een gezamenlijke oplossing. Een oplossing waarbij we de grote vervuilers aanpakken in plaats van individuen. Staak op 27 september mee in Den Haag en sluit je aan!