Nieuws / 19 juli '19 / Internationale Solidariteit

Don't Iraq Iran

Vandaag demonstreerde ROOD bij het Amerikaanse consulaat in Amsterdam. Met de slogan “Dont Iraq Iran” vragen wij in de vredescampagne aandacht voor de dreigende oorlog met Iran. In 2003 begon het Westen een vernietigende oorlog in Irak, met als gevolg honderdduizenden doden. Terwijl deze oorlog nog op ons netvlies gebrand staat, voert Amerikaanse president Trump de spanningen op met Iran. Ook Nederland is gevraagd om mee te doen. Minister Blok heeft al aangegeven te overwegen om een fregat richting Iran te sturen.

SP-Kamerlid Sadet Karabulut: “Wie daarbij nadenkt over de desastreuze gevolgen van een oorlog met Iran voor de bevolking, regio en de impact op ons land en de rest van Europa, kan niet anders dan concluderen dat de VS heel duidelijk gemaakt moet worden: geen oorlog met Iran! Een oorlog met Iran zal mogelijk de positie van de VS in het Midden-Oosten versterken, de olieprijzen verhogen en de wapenindustrie laten floreren, maar de mensheid heeft er helemaal niets aan.”

Woensdag 31 juli geeft ROOD vervolg aan de actie. Dan is er in Studio/K om half acht een avond over de permanente oorlog in het Midden-Oosten, en specifiek over de oplopende spanning met Iran. Hier willen we ook vooruit kijken naar wat we nog meer kunnen doen, om de moordende economische sancties te stoppen en erger te voorkomen.