Nieuws / 1 februari '17 / Internationale Solidariteit

Samen tegen Trumps haat

Op woensdag 1 februari vond een massale demonstratie plaats op het Malieveld in Den Haag. De demonstratie werd georganiseerd nadat de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump een inreisverbond voor Moslims uit zeven Islamitische landen instelde. ROOD-voorzitter Merel Stoop: "Trump zaait pure haat en verdeeldheid. Met zijn miljardairskabinet gaat hij miljoenen Amerikanen het leven verschrikkelijk lastig maken. Wij staan op tegen verdeeldheid en voor solidariteit over de hele wereld."

Met veiligheid hebben Trumps plannen niets te maken, zeggen experts. Jihadisten over de hele wereld kunnen nu zeggen dat het Westen alle Moslims haat en daardoor kunnen ze nog beter rekruteren voor hun strijd. In de tussentijd verhandelt Trump nog altijd voor miljarden aan wapens met foute regimes als Saoedi-Arabiƫ, waarmee hij de aanvoerlijnen voor terrorisme en oorlogen in het Midden-Oosten wagenwijd openzet.

Volgens ROOD maakt Trump met zijn 'Muslim Ban' en andere plannen niet alleen het leven van een heleboel mensen onmogelijk, maar zet hij vooral mensen met dezelfde problemen keihard tegen elkaar op. Op die manier kan het miljardairskabinet van Trump ongegeneerd doorgaan met het uitbuiten van bijna alle Amerikanen, ten gunste van de 1%. Merel Stoop: "Laat je niks wijsmaken. Onder Trump regeert het grote geld gewoon verder, ten koste van ons allemaal. Laten wij nooit zwichten, en de juiste vijand kiezen. Sluit je aan bij ROOD voor een wereld waarin niet haat, maar solidariteit zegeviert. Alleen op die manier maken we de wereld veiliger voor iedereen."