Nieuws / 17 december '16 / Internationale Solidariteit, Landelijk

Excursie steenkolenmijn Blegny en Nederlands Mijnmuseum

Op vrijdag 16 december organiseerde ROOD een excursie naar de steenkolenmijn in Blegny, België. Zo'n 25 ROOD-leden werden rondgeleid in de donkere gangen van de mijn. Hier hoorden ze hoe de mijnwerkers hun dagen sleten in de mijn. De dag werd afgesloten in het Nederlands Mijnmuseum te Heerlen. Hier vertelde Jan de Wit, oud-Kamerlid van de SP, over de rol van de SP in de mijnindustrie. De SP organiseerde arbeiders voor betere huisvesting, beter pensioen en respect. Dit ondanks de repressie vanuit de staat en mijnbazen.

Steenkool was een van de brandstoffen die veel gezinnen voorzag van warmte en stroom. Tussen het water, de modder en de steen werkten de arbeiders onder zware omstandigheden om steenkool te delven. Duizenden mijnwerkers hebben hun arbeid met de dood moeten bekopen. Het is hierom belangrijk dat we de helden uit de steenkolenmijnen nooit zullen vergeten.

Wil je ook een keer met ROOD mee naar een bijzondere plek of je kennis met scholing vergroten? Houd dan de agenda in de gaten.