Nieuws / 23 oktober '16 / Internationale Solidariteit, Landelijk

Duizenden mensen in actie tegen TTIP en CETA

Ruim achtduizend mensen voerden gisteren actie in Amsterdam tegen de neoliberale handelsverdragen TTIP en CETA. ROOD-voorzitter Merel Stoop: “Door deze wurgakkoorden geven we zeggenschap weg aan multinationals over onze economie, sociale rechten en het milieu. Het is fantastisch dat zoveel mensen, jong en oud, opstaan voor eerlijke handel waarin de mens centraal staat.”

Volgens ROOD kan de strijd tegen vrijhandelsverdragen samengevat worden in één zin, de strijd voor zeggenschap. Stoop: “We moeten de economie organiseren in het belang van ons allemaal. Dat kan door arbeiders binnen bedrijven meer zeggenschap te geven. Als er meer zeggenschap is, worden er geen geheime handelsverdragen in achterkamers bekokstoofd die bedrijven boven de democratie stellen. Om kapitalistische uitbuiting van mens en milieu echt aan te pakken is dus een grote verandering nodig: een beweging van onderop voor een democratische economie.”

Bekijk de foto's die we maakten van de demonstratie op onze facebook