Make Peace Great Again

Afgelopen zaterdag kwamen we samen met duizenden betogers samen in Brussel bij de protestmars 'Make Peace Great Again'. Daar maakten we een vuist tegen de oorlogspolitiek van de NAVO. Deze week vindt de NAVO-top in Brussel plaats, waar landen de militaire uitgaven en missies met elkaar bespreken. De uitkomsten lijken bij voorbaat vast te staan: nog meer miljarden naar de militaire industrie en nog verder weg van een einde van de Permanente Oorlog. ROOD-woordvoerder Diyar Jassim: ‘Elk jaar gaan er miljarden naar een oorlog zonder einde die zorgt voor chaos, onschuldige doden en miljoenen vluchtelingen. Ondertussen wordt er bezuinigd op ons onderwijs, is het haast onmogelijk een betaalbaar huis te vinden en een toekomst op te bouwen. Het moet afgelopen zijn met deze waanzin.’

Afgelopen donderdag stemde de Tweede Kamer – ondanks onze actie – in met een nieuwe militaire missie naar Afghanistan, 17 jaar na het begin van de oorlog daar. Een oorlog die niet alleen in Afghanistan wordt gevoerd, maar op veel meer plekken in het Midden-Oosten en daarbuiten. In 2001 werd beloofd dat met deze oorlog terrorisme zou verdwijnen, en er in de wereld veiligheid en stabiliteit zou komen. 17 Jaar later kunnen we concluderen dat het tegendeel waar is: het terrorisme groeit en steden worden verwoest. Er vielen meer dan een miljoen slachtoffers en een veelvoud aan mensen moest vluchten voor oorlog en geweld. Maar de NAVO en ons kabinet willen nog meer militairen naar illegale oorlogen sturen en nog meer geld naar de wapenindustrie.

Tijdens de NAVO-top zullen ook de militaire uitgaven van de lidstaten aan bod komen. Zo wil de NAVO, met Donald Trump voorop, dat Nederland per jaar bijna 7 miljard meer gaat uitgeven aan defensie. Wij zeggen: een permanente oorlog is geen oplossing voor de mensen. In plaats van de wapenindustrie met miljarden te spekken, moet diplomatie, humanitaire hulp en solidariteit met de lokale bevolking voorop staan. Sluit je ook aan bij onze beweging via www.stopdebommen.nl