Studenten betalen te veel huur

Bijna drie kwart van de studenten betaalt te veel huur. Dat blijkt uit onderzoek van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). In grote steden wordt gemiddeld zelfs maandelijks zo'n honderd euro te veel betaald.

De maximale huurprijs wordt wettelijk geregeld aan de hand van het zogeheten puntensysteem. Het onderzoek maakt duidelijk dat tal van verhuurders zich niet aan de wet houden. ROOD-voorzitter Merel Stoop: "De kern van het probleem is de woningnood in Nederland, waardoor huisjesmelkers hun gang kunnen gaan. Te hoge huurprijzen, maar ook slecht onderhoud en intimidatie van huurders zijn aan de orde van de dag. Dit onderzoek laat weer eens zien dat er massaal woningen bijgebouwd moeten worden. Zo pakken we deze wanpraktijken bij de wortel aan."

ROOD voert al meer dan tien jaar actie tegen de woningnood in Nederland. Dit jaar reikten we voor de tiende keer de Huisjesmelker van het Jaar-prijs uit. De oneervolle titel ging naar Soner Sari van HiCondo in Amsterdam. Samen met huurders komen we in actie om woonomstandigheden te verbeteren, en te knokken voor meer betaalbare woningen. Meedoen? Klik op de knop hieronder.