Nieuws / 16 november '17 / Huisjesmelker van het jaar, Landelijk

Harde sancties tegen huisjesmelkers zijn nodig

ROOD steunt de oproep van studenten en wethouders aan het nieuwe kabinet om hardere maatregelen tegen huisjesmelkers te nemen. SP-Tweede Kamerlid Sandra Beckerman: 'Studenten en wethouders roepen terecht om harde sancties tegen de malafide praktijken van huisjesmelkers. Er zijn verhuurders die hun huurders uitbuiten door intimidaties en veel te hoge huren. Die huisjesmelkers moeten hard in de portemonnee worden geraakt. Het uitbuiten van huurders moet een economisch delict worden en de boetes hoog.'

ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw, valt Beckerman bij: 'Studenten en jongeren staan soms machteloos tegenover de huisjesmelkers. Ik ken veel studenten die nauwelijks keus hebben. Huisjesmelkers in studentensteden maken misbruik van die schaarste. Daarmee worden ze kwetsbaar voor uitbuiting.' Naast harde maatregelen pleiten de SP en ROOD voor het bijbouwen van betaalbare huurwoningen om de woningnood te lijf te gaan. 'Hardere sancties tegen huisjesmelkers zijn hard nodig. Tot het zover is, gaan we door met de jaarlijkse Huisjesmelker van het Jaar-verkiezing. Dinsdag 21 november trappen we de nieuwe editie af. Een prijs om je voor te schamen, maar een prijs die helaas nog nodig is.'