Nieuws / 2 januari '19 / Fuck Jeugdloon

Verlaging jeugdloon zet door

ROOD streed samen met Young and United en duizenden jongeren voor de afschaffing van het minimumjeugdloon. In 2016 werd dit jeugdloon deels afschaft en werd beloofd dat de leeftijdgrens van 23 naar 21 jaar zou gaan. Ook ging het loon voor 18, 19 en 20-jarigen omhoog. Nu blijkt uit een onderzoek van Stichting Economisch Onderzoek dat de aanpassing van het minimumjeugdloon een succes is en verdere aanpassing van het jeugdloon doorgaat zoals gepland.

Tot juli 2017 verdienden jongeren tussen de 18 en 22 jaar fors minder dan jongeren vanaf 23 jaar. De oorzaak: het minimumjeugdloon. Jongeren zijn volgens de wet vanaf 18 jaar 'volwassen', maar krijgen geen 'volwassen' salaris. Terwijl hun lasten wel net zo hoog zijn. De acties hadden succes. Na enorm verzet bezweek toenmalig minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher. De grens van een volwassen minimumloon ging per juli 2017 omlaag naar 22 jaar en jongeren van 18 tot en met 21 kregen er flink wat meer bij.

Naar aanleiding van het uitgekomen onderzoek heeft minister van Sociale Zaken Wouter Koolmees beslist dat de verdere verlaging van de leeftijdsgrens naar 21 voor het minimum jeugdloon doorgaat. Niet iedereen was vooraf enthousiast over de nieuwe wet vanwege de angst voor grote werkloosheid onder jongeren. Ze zouden 'te duur' worden. Ook zou volgens de critici het aandeel werkende jongeren groeien ten opzichte van het aandeel naar schoolgaande jongeren. Uit het uitgekomen onderzoek blijkt dat deze angst inderdaad onterecht was.

Het deels afschaffen van het jeugdloon was een overwinning voor álle jongeren die gestreden hebben voor een eerlijkere toekomst. En we strijden door. Want ook voor jongeren van 18, 19 en 20 jaar moet het jeugdloon worden afgeschaft. Het nu tijd om je aan te sluiten.