Nieuws / 6 oktober '16 / Werk, Landelijk

Young & United schudt de Tweede Kamer wakker

Na de gedeeltelijke afschaffing van het jeugdloon, gaat Young & United door voor de volgende grote overwinning. Met Tweede Kamerverkiezingen in het verschiet, eist de jongerenbeweging nu een stop van de wildgroei aan onzeker en tijdelijk werk voor jongeren. Daarom schudde de actiegroep gisteren Tweede Kamerleden wakker. ROOD ondersteunt deze oproep. ROOD-voorzitter Merel Stoop: "Laten we samen werk maken van vast werk. Jongeren die de arbeidsmarkt opgaan, moeten kunnen rekenen op een goed en zeker inkomen."

Het zou in Nederland normaal moeten zijn voor jongvolwassenen om een zelfstandig leven op te bouwen. Maar de praktijk is anders. Veel jongeren hebben te kampen met weinig perspectief op een zekere baan of een eigen woning. Ook als jongeren perfect functioneren in een bedrijf, kunnen ze maar zelden rekenen op een vast contract.

Sadet Karabulut (SP):  ‘Met mijn moeder sprak ik over de generatie werkenden van vroeger. Het was hard werken in de fabriek, maar er was tenminste wel zekerheid. Kunnen we zekerheid bieden voor jongeren? Ja dat kan. Wat mij betreft gaan we alle nul-urencontracten verbieden, want nul staat symbool voor onzekerheid.’

Heb jij ook ervaring met onzeker werk, en wil je in actie komen? Klik hier om mee te doen.