Nieuws / 20 juli '18 / Flexverslaving, Landelijk

Ahold laat medewerkers stikken

Veel kassamedewerkers worden door hun bazen met hun arbeidscontract te laag ingeschaald. Zij lopen hierdoor bijna €1 aan salaris mis per uur! Vanuit heel het land kwamen bij de vakbond FNV de afgelopen tijd klachten binnen van jongeren die al jaren te weinig betaald krijgen voor het werk wat ze doen. Vandaag gingen wij daarom verhaal – en onze misgelopen euro’s – halen bij supermarktketen Ahold, maar Ahold gaf niet thuis. ROOD-woordvoerder Arno van der Veen: "Ongelofelijk dat een bedrijf met een miljardenwinst zich niet aan de afspraken met de bonden en werknemers houdt. Voor topman Diederik Boer is een euro per uur meer of minder misschien een schijntje, maar voor jongeren gaat het om ongeveer 15% van hun salaris. Dat maakt het verschil tussen wel of geen eten aan het einde van de maand."

Uit een uitzending van het programma BOOS bleek hoe grote supermarktketens haar medewerkers al jaren onderbetalen. Veel kassamedewerkers worden ingedeeld in schaal A, wat een euro minder per uur oplevert dan schaal B. In de praktijk doen medewerkers in schaal A en B echter vaak dezelfde werkzaamheden. In de CAO is afgesproken dat iedereen na een jaar automatisch doorstroomt naar schaal B, maar ook aan deze afspraak houdt bijvoorbeeld Ahold zich niet.

Wij gingen vandaag langs om Ahold op te roepen zich aan de CAO-afspraken te houden. Om jongeren het salaris te geven wat ze verdienen en ze daarmee de mogelijkheid te geven om een eigen toekomst op te bouwen. Maar Ahold gaf niet thuis en weigerde onze eenvoudige eis te ondertekenen. De strijd voor zekere contracten en een loon waarmee je een toekomst kunt opbouwen, is nog niet gewonnen en dus nog zeker niet voorbij. De komende tijd blijft ROOD hier samen met jongeren voor strijden. Doe met ons mee via: www.rood.sp.nl/doe-mee