Nieuws / 7 juni '17 / Flexverslaving, Landelijk

Inkomen twintigers is gedaald

Twintigers zijn de pineut: hun inkomen daalde het afgelopen decennium met 800 euro, naar gemiddeld 23.100 euro op jaarbasis. Alle andere werkenden gingen er gemiddeld juist 1200 euro op vooruit. Dit blijkt uit onderzoek naar de financiën van werkende twintigers en dertigers dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) deze week publiceerde. Eerder bleek al dat steeds minder jongeren financieel op eigen benen kunnen staan. ROOD-voorzitter Merel Stoop: 'Het is belachelijk dat jongeren er zo hard op achteruit gaan. Een hele generatie gaat gebukt onder groeiende onzekerheid. Tijd om dat aan te pakken!'

Als reden noemt het CBS dat het voor veel schoolverlaters moeilijk was om werk te vinden. Als ze al werk vonden, dan was dit regelmatig onder hun niveau of met een lager salaris. Daarnaast hebben veel jongeren te maken met flexwerk: van de jonge twintigers die geen onderwijs volgen, heeft maar liefst de helft een flexibel dienstverband. Tien jaar terug was dat nog 29 procent. Flexwerkers kampen niet alleen met meer onzekerheid, maar verdienen gemiddeld ook minder dan collega's met vaste contracten. Stoop: 'Dat is echt een schande. Jongeren moeten een toekomst kunnen opbouwen en dat lukt niet als ze van flutcontract naar flutcontract hoppen. De doorgeslagen flexibilisering moet worden aangepakt.' ROOD en de SP stellen dat dat kan door vaste contracten goedkoper te maken dan flexcontracten.

Heb jij ook te maken met flexwerk? ROOD is benieuwd naar je mening. Vul de enquête in en kom samen met ons in actie.