Blog / 7 mei '15 / Landelijk

Bart Hartog

Tien vrienden en een kratje bier

Een aantal jaren geleden kwam deze blog ook al voorbij. Maar nog nooit is 'ie zo actueel geweest.

Je kent het wel, het is vrijdagavond en je gaat gezellig met vrienden een paar biertjes drinken. Er stond nog één kratje in de koelkast en alle tien vrienden hebben een drukke week gehad, hard gewerkt en goed gestudeerd. Een biertje hebben ze dus allemaal wel verdiend.

De muziek ging aan en het kratje werd uit de koelkast gehaald. In no time graaide één persoon zestien flesjes bier uit het kratje. “Zo, die zijn binnen,” zei hij “die heb ik wel verdiend!” met een brede glimlach deed hij de biertjes in zijn rugtas. De vrienden keken elkaar verbaasd aan. “Er is toch genoeg voor iedereen?” zeiden er een paar tegen elkaar. “Iedereen kan een biertje krijgen.”

Ondertussen bedachten twee andere vrienden zich geen moment en staken hun arm uit naar het kratje. Acht biertjes hadden ze te pakken. Dat was tenslotte alles wat er nog in stond. “Zo dit hebben we wel verdiend!” riepen de vrienden tegen elkaar. En ze begonnen gulzig uit hun flesjes te drinken.

De andere zeven keken elkaar verbouwereerd aan. “Als we het kratje wat eerlijker hadden verdeeld, was er genoeg geweest voor iedereen.” Nu stond er geen flesje meer in.

En wat hebben de zeven gedaan? Ze hebben gewacht, tot het bier was opgedronken. Daarna hebben ze de laatste beetjes uit de flesjes gedronken. Met zeven man, moesten zij het met minder dan één flesje
doen.

Is dit niet hoe jouw vrijdagavond eruit ziet? Oneerlijk? Waarom verdelen we ons vermogen dan op dezelfde manier?

Foto: SP

10% van de Nederlanders bezit 66% van het totale vermogen. 20% van de Nederlanders bezit 31% van het totale vermogen. De rest, 70%, heeft samen slechts 3% van het totale vermogen. Natuurlijk kun je dit verhaal ook vertellen met een ander voorbeeld. Met een koek bijvoorbeeld. Het gaat erom dat het duidelijk wordt dat de welvaart in Nederland oneerlijk verdeeld is, en dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt. En het wordt tijd dat dat anders gaat.

Want er is genoeg voor iedereen.