Opinie / 2 april '20 / Amsterdam

​Oproep aan werkende jongeren: Ken je rechten en laat je niet intimideren!

Het is voor iedereen een zware tijd. Zo ook voor werkende jongeren. Veel van hen zijn in de afgelopen weken op staande voet ontslagen omdat er voor hen geen werk meer is. Een grote groep werkt echter nog wel door omdat hun beroep is aangemerkt als vitaal. Het gaat hier bijvoorbeeld om supermarktmedewerkers, zorgmedewerkers en schoonmakers. Ook zij hebben het zwaar te verduren. Zolang er sprake is van een pandemie is hun veiligheid niet te garanderen. Om besmetting te voorkomen is het zaak dat zij thuisblijven wanneer ze ziektesymptomen hebben, maar de praktijk leert dat dit lang niet altijd gebeurt.

De vakbond FNV heeft de afgelopen dagen veel meldingen binnen gekregen van zieke mensen die door hun baas onder druk gezet worden om toch op het werk te verschijnen.[1] Vaak gaat dit gepaard met misinformatie of zelfs intimidatie. In de praktijk blijkt dat jongeren hier extra gevoelig voor zijn. Zij zijn namelijk relatief nieuw in de wereld van de arbeid, en weten daardoor niet precies wat hun rechten zijn. Ook zijn ze financieel erg afhankelijk en bang om hun baan te verliezen. Wanneer hun baas zegt dat verkoudheid of koorts geen reden is om thuis te blijven dan geloven zij dit vaak. Natuurlijk is dit onjuist. Iedereen die zich ziek voelt heeft het recht om thuis te blijven.

Geld en macht

Een baas die zijn zieke werknemers min of meer gedwongen laat doorwerken is een slechte werkgever. Hij brengt hiermee namelijk alle werknemers in gevaar. De baas zelf zal niet snel gevaar lopen, want die is doorgaans toch al niet op de werkvloer te bekennen. Hij zit veilig thuis of in zijn kantoor al het geld te tellen dat hij dankzij zijn werknemers verdiend heeft. De ongelijke verdeling van het geld en de intimidatie van werknemers zijn beide symptomen van hetzelfde probleem, namelijk de oneerlijke machtsverhouding. Hoewel de baas in de minderheid is, mag hij in zijn eentje bepalen hoe het er op de werkvloer aan toe gaat. Geen wonder dat de baas altijd veel beter af is dan alle mensen die het echte werk doen!

De coronacrisis bewijst opnieuw dat we als samenleving grote stappen moeten maken om de positie van werknemers te verbeteren. De meest voordehand liggende stap is een fikse verhoging van het minimumloon. Minimaal 14 euro per uur voor iedereen zou al een mooi beginnetje zijn. Veel werkenden kunnen namelijk van hun loon niet rondkomen, terwijl bedrijven en aandeelhouders forse winsten maken. Ook zouden werknemers inspraak moeten hebben op het beleid. Nederland is een democratie, maar op de werkvloer functioneert je baas als dictator.

Ken je rechten en meld misstanden!

Tijdens de coronacrisis is rechtvaardigheid voor werknemers meer nodig dan ooit, maar het ziet er absoluut niet naar uit dat onze huidige regering deze stappen uit zichzelf gaat maken. Hier zullen we dus dag in dag uit voor in actie moeten komen. In de tussentijd willen wij alle werkende jongeren oproepen om zich vooral niet te laten intimideren. De veiligheid van jou en je collega’s is het belangrijkste, dus iedereen die ziek is mag gewoon thuisblijven. Ken vooral ook je rechten, zodat je je baas hierop kan wijzen wanneer hij weer leugens verspreidt. Bespreek deze zaken ook vooral met je collega’s, want zij zitten in hetzelfde schuitje. Het is een zware tijd voor alle werknemers, en we moeten ons er samen doorheen slaan.

[1] https://www.trouw.nl/economie/sommige-werkgevers-voeren-de-druk-op-verkouden-of-koortsig-kom-toch-maar-werken