Nieuws / 10 juli '19 / Amsterdam

Solidariteitsdemonstratie Sea-Watch 3

Op donderdag 4 juli demonstreerde leden van ROOD Amsterdam op het Spui in solidariteit met de crew van Sea-Watch 3, het schip van de Duitse organisatie Sea-Watch dat onder Nederlandse vlag in de Middellandse Zee actief bootvluchtelingen vanuit Libië redt. Regeringspartij VVD (gesteund door CDA, FvD, PVV en SGP) had de zondag ervoor een proefballonnetje opgelaten om redden op zee strafbaar te maken - iets waar de SP fel tegen is. Het druist niet alleen in tegen onze huidige wetgeving en de wetgeving op internationale wateren, maar ook tegen onze principes - een mens is meer, meer dan een vluchteling, meer dan een drenkeling.

De demonstratie werd georganiseerd door de Sea-Watch in samenwerking met de Nederlandse zusterorganisatie van See-Brücke, ZeeBrug, om op te roepen tot de staking van rechtsvervolging van de (inmiddels vrijgelaten) kapitein van de Sea-Watch 3, Carola Rackete, zowel als om een duidelijk signaal af te geven dat het redden van vluchtelingen op zee niet alleen een recht is, maar een plicht.

Aangezien ROOD en de SP zich fel tegen de permanente oorlog in het Midden-Oosten keert, en zich realiseert dat opvang in Libië niet veilig is - zoals op hartverscheurende wijze duidelijk werd nadat er dinsdagavond een vluchtelingenkamp in Libië werd gebombardeerd, waarbij minstens 53 mensen het leven lieten. Deze mensen zitten vast in een onveilig kamp in oorlogsgebied, met als enige mogelijkheid het ruime sop. De Middellandse zee is sinds het uitbreken van de vluchtelingencrisis een kerkhof geworden, met dit jaarInhoud alleen al meer dan 650 vermisten. Redden op zee is geen privilige, het is geen recht, het is een noodzaak en een plicht.

ROOD zal zich daarom blijven scharen achter organisaties die dit mogelijk maken, en die onze plicht als mensen nakomen. Het demoniseren en criminaliseren van reddingswerkers is onacceptabel. Samen ballen wij de vuist tegen de onrechtvaardigheid die wordt voorgesteld door Ruttes VVD, samen laten we horen dat dit écht niet kan. Doe mee.