Nieuws / 1 maart '18 / Amsterdam

Stop Pegidasering in Amsterdam

Sponsorloop tegen haat

Op 11 maart komt het Pegida demonstreren in Amsterdam. ROOD, jong in de SP maakt van deze demonstratie een sponsorloop tegen vreemdelingenhaat. Voor elke aanwezige Pegida-demonstrant haalt ROOD geld op om te doneren aan het Amsterdamse steunpunt voor vluchtelingen, ASKV.

ROOD-contactpersoon Ufuk Serik: “Zoveel haat en afkeer als Pegida meeneemt, daar willen wij wat vrolijks tegenover stellen. Voor iedere demonstrant gaat er geld naar het ASKV, een hele mooie organisatie die mensen helpt die op de vlucht zijn geslagen voor oorlog en ellende. Wij worden er wel vrolijk van dat elke persoon die denkt mee te doen aan een antivreemdelingenprotest, direct bijdraagt aan meer geld voor een organisatie die vluchtelingen juist ondersteunt.”

Pegida is een extreemrechtse organisatie die in Duitsland is ontstaan en af en toe demonstraties organiseert tegen vluchtelingen en mensen met een migratieachtergrond. Pegida wilde eerst op 25 februari komen demonstreren – tijdens de herdenking van de februaristaking - maar besloot uit te wijken na heftige kritiek. ROOD gaat tot 11 maart de straat op om Amsterdammers op te roepen om een bijdrage te leveren voor de sponsorloop.

Serik: “ROOD strijdt juist voor een tolerant Amsterdam waarin plek is voor mensen van alle afkomsten, religies, geaardheden en inkomens. We roepen alle Amsterdammers op om te doneren. Met je donatie laat je weten dat Amsterdam een stad is van solidariteit en niet van verdeel-en-heers.”

Wil je meedoen aan de strijd voor tolerantie en tegen demonstratie? Ga dan naar https://tinyurl.com/stoppegidasering