Nieuws / 18 september '18 / Amsterdam

Introweek VU en HvA

In Amsterdam, en elders in Nederland, is de studentenhuisvesting een enorm probleem – vooral voor de studenten. Huisbazen verdienen er bakken met geld aan, en de student kampt met slecht onderhouden panden en torenhoge huren.

Daarom stond ROOD Amsterdam op woensdag 22 en donderdag 30 augustus op de intromarkten van de Hogeschool van Amsterdam en de Vrije Universiteit. Daar spraken wij met toekomstige en huidige studenten over de huurproblematiek door middel van onze huisjesmelkersactie, met als doel om toekomstige studenten in te lichten over de krapte op de huizenmarkt en de daardoor ontstane ‘huisjesmelkers’.

Naast veel Nederlandse studenten waren er natuurlijk ook een hoog aantal internationale studenten op deze introdagen, welke veelal niet bekend waren met de huurproblematiek van Amsterdam. Deze reageerden dan ook vaak verrast over onze inlichtingen, maar bovenal waren blij met de informatie. Veel Nederlandse studenten bleken ook niet geïnformeerd over de beruchte huisjesmelkers op ons pamflet, en deze lijst werd dan vaak met een mengsel van gelach en verontwaardiging aangestaard.

Heb jij ook last van huisjesmelkers? Stuur dan een mailtje naar roodamsterdam@sp.nl