rood.sp.nl

Homepage SPROOD

Word lid!

Merels Missie

Die betere wereld komt er wel

Zoeken bij ROOD

ROODrunner

Wil je op de hoogte blijven van ROOD nieuws en activiteiten?
Neem dan een abonnement op onze nieuwsbrief ROODrunner!

ROOD :: Overzicht

Jongeren komen in actie voor studiefinanciering in Rotterdam

Vrijdag 11 juli gingen jongeren in Rotterdam de straat op voor de studiefinanciering. De afgelopen weken gingen er al honderden jongeren de straat op in Groningen, Utrecht en Amsterdam. De regering wil, met steun van GroenLinks en D66, de studiefinanciering afschaffen. Daarmee maken deze partijen het onderwijs voor veel jongeren ontoegankelijk. "Door het schuldenstelsel zit een student straks met gemiddeld 30.000 euro schuld na de studie. Tienduizenden jongeren gaan niet studeren door de dreigende studieschuld", aldus ROOD-voorzitter Merel Stoop.

Ben jij welkom?

Hou je van uitgaan? En word jij of een van je vrienden weleens onterecht geweigerd bij de deur van een kroeg of discotheek? ROOD, jong in de SP vindt discriminatie onacceptabel. Geef je klachten aan ons door en we gaan samen de strijd aan. Want iedereen is welkom!

Groningse huisbaas bracht leven van huurders in gevaar

Uit ruim 200 klachten heeft ROOD, jong in de SP de Groningse huisbaas Jan Lubbers gekozen tot Huisjesmelker van het Jaar 2014. De oneervolle titel wordt ieder jaar uitgereikt aan de slechtste huisbaas, corporatie of bemiddelaar van Nederland. Lubbers heeft zijn huurders in gevaar gebracht door een jaren geleden afgekeurde cv-ketel niet te vervangen. Hierdoor is een dodelijke concentratie koolmonoxide vrijgekomen. ROOD-voorzitter Lieke Smits: 'Dit is een van de schokkendste dingen die we ooit zijn tegengekomen bij deze verkiezing. Huurders in levensgevaar brengen is onacceptabel. We zien dat huisjesmelkers op schandalige wijze profiteren van de woningnood. Door een tekort van zo'n 30.000 kamers hebben ze vrij spel.' Lubbers ontving als prijs een gouden gasmasker.

Reportage in Hart van Nederland van de uitreiking.