rood.sp.nl

Homepage SPROOD

Word lid!

Liekes Lef

Kan Nederland op jou rekenen?

Zoeken bij ROOD

ROODrunner

Wil je op de hoogte blijven van ROOD nieuws en activiteiten?
Neem dan een abonnement op onze nieuwsbrief ROODrunner!

ROOD :: Overzicht

Gouden hark voor graaier op ROC

Op woensdag 23 april reikte ROOD, jong in de SP een gouden hark uit aan Edo de Jaeger, bestuursvoorzitter van het ROC van Amsterdam. De Jaeger is al jarenlang een topverdiener in het onderwijs. Hij ontving maar liefst een salaris van bijna 237.000 euro in 2012. ROOD-voorzitter Lieke Smits: 'Deze meneer probeert zoveel mogelijk geld binnen te harken, terwijl er op veel ROC- en mbo-scholen een hoop mis is. Laten we het geld investeren in goed onderwijs, in plaats van in topsalarissen.'

Ben jij welkom?

Hou je van uitgaan? En word jij of een van je vrienden weleens onterecht geweigerd bij de deur van een kroeg of discotheek? ROOD, jong in de SP vindt discriminatie onacceptabel. Geef je klachten aan ons door en we gaan samen de strijd aan. Want iedereen is welkom!

Verzorgingshuizen sluiten? Ik dacht het niet!

Ongeveer 100.000 ouderen in Nederland leven in een verzorgingshuis, waar ze veilig wonen en liefdevol verzorgd worden. Het kabinet wil 800 van de 1300 verzorgingshuizen sluiten. Vanwege de bezuinigingen moeten ouderen in verzorgingshuizen gedwongen verhuizen. Of ze komen het verzorgingshuis niet meer in, terwijl zij die geborgenheid juist nodig hebben. ROOD-voorzitter Lieke Smits: 'Deze plannen zijn echt schandalig. Ook jongeren maken zich hier erg boos over, want hun grootouders verdienen een goede plek om te wonen.'

Groningse huisbaas bracht leven van huurders in gevaar

Uit ruim 200 klachten heeft ROOD, jong in de SP de Groningse huisbaas Jan Lubbers gekozen tot Huisjesmelker van het Jaar 2014. De oneervolle titel wordt ieder jaar uitgereikt aan de slechtste huisbaas, corporatie of bemiddelaar van Nederland. Lubbers heeft zijn huurders in gevaar gebracht door een jaren geleden afgekeurde cv-ketel niet te vervangen. Hierdoor is een dodelijke concentratie koolmonoxide vrijgekomen. ROOD-voorzitter Lieke Smits: 'Dit is een van de schokkendste dingen die we ooit zijn tegengekomen bij deze verkiezing. Huurders in levensgevaar brengen is onacceptabel. We zien dat huisjesmelkers op schandalige wijze profiteren van de woningnood. Door een tekort van zo'n 30.000 kamers hebben ze vrij spel.' Lubbers ontving als prijs een gouden gasmasker.

Reportage in Hart van Nederland van de uitreiking.

Spreek je uit voor studiefinanciering!

Het kabinet van VVD en PvdA wil de studiefinanciering afschaffen en vervangen door een schuldenstelsel. Daardoor zouden studenten een schuld van tienduizenden euro's moeten aangaan om te kunnen studeren. Door je uit te spreken voor stufi zijn de plannen misschien nog tegen te houden. De minister heeft in ieder geval al besloten om een jaar te wachten met de invoering van het leenstelsel: laten we van dit uitstel ook afstel maken! Honderden scholieren spraken zich al uit voor studiefinanciering - jij ook?

Spreek je uit op Twitter!