rood.sp.nl

Wat nou generatieconflict?

Zoeken bij ROOD

ROODrunner

Wil je op de hoogte blijven van ROOD nieuws en activiteiten?
Neem dan een abonnement op onze nieuwsbrief ROODrunner!

Afschaffen OV-studentenkaart vergroot kamernood

05-02-2013 • Door het afschaffen van de OV-studentenkaart neemt de kamernood met 50.000 kamers toe. Dat blijkt uit onderzoek van de Stuurgroep Studentenkaart, die de gevolgen van de afschaffing onderzocht. De regering van VVD en PvdA wil de OV-studentenkaart afschaffen. ‘Met het huidige kamer tekort van 30.000 kamers betekent dat straks een tekort van 80.000 kamers. Afschaffen van de OV-kaart vergroot dus simpelweg de kamernood, en hoe!', aldus ROOD-voorzitter Lieke Smits.

'Deze grote groep studenten zal veel moeten reizen. Deze mensen moeten daardoor €5.000 aan reiskosten extra betalen om te kunnen studeren. Dat komt nog bovenop de €15.000 die studenten extra moeten betalen door het afschaffen van de studiefinanciering. De scholieren van nu komen dan met een enorme schuld van hun studie. Tenzij we nu in actie komen', aldus Smits.

ROOD voert actie met scholieren tegen het afschaffen van de studiefinanciering

De OV-studentenkaart zorgt ervoor dat scholieren van nu, straks naar de studie van hun keuze kunnen reizen. De studiefinanciering zorgt ervoor dat de scholieren van nu, straks hun studie kunnen betalen. Smits: 'Alle scholieren verdienen het om te gaan studeren zodat ze wat van hun toekomst en de toekomst van Nederland kunnen maken.' In het hele land komen scholieren met ROOD, jong in de SP in actie. Ze vragen hun schoolbestuur zich voor studiefinanciering uit te spreken. Smits: 'Zo kunnen we ervoor strijden dat iedereen die wil ook straks kan studeren.'

Zie ook:

Op oude berichten kan je niet meer reageren