rood.sp.nl

Wat nou generatieconflict?

Zoeken bij ROOD

ROODrunner

Wil je op de hoogte blijven van ROOD nieuws en activiteiten?
Neem dan een abonnement op onze nieuwsbrief ROODrunner!

De Dag van de Arbeid

Filed under: In het land,Opinie — Lieke @ 14:29

Afgelopen dinsdag was ik te gast bij de 1 mei viering in Dordrecht. De avond was georganiseerd door de lokale afdelingen van de SP, PvdA en GroenLinks. Ik was uitgenodigd om een lezing te geven over het thema ‘werk’. Na het sluiten van het Kunduz-akkoord vorige week, is er geen onderwerp zo actueel als het verhogen van de AOW-leeftijd.

Veel jongeren van andere politieke jongerenorganisaties spreken over een Generatieconflict tussen jong en oud. Generatie met een hoofdletter G. Als ik deze jongeren mag geloven dan hebben de babyboomers van na de oorlog al het geld verbrast. Tegen de tijd dat ik eindelijk aan mijn pensioen toe ben, zal er niets meer over zijn. De pensioenen raken op, de zorgkosten stijgen en ons alom geprezen pensioenstelsel is niet meer houdbaar. Tenminste, dat is wat zij mij vertellen. De vraag is of de tegenstellingen tussen jong en oud werkelijk zo groot zijn. Is er wel sprake van een conflict tussen generaties of is het in het voordeel van sommigen om dit conflict te creëren?

ROOD op de 50+ Beurs in Utrecht

De ene babyboomer is de andere niet. De topman van Shell is niet te vergelijken met de verpleegkundige in het ziekenhuis. Deze mensen hebben absoluut niet dezelfde belangen. We kunnen dus helemaal niet zomaar stellen dat de babyboomers gebruik (of misbruik) hebben gemaakt van het systeem en dat de jongeren daar nu de dupe van zijn. Nee. De tegenstellingen tussen generaties lijken te worden gebruikt om grotere tegenstellingen te verbloemen. Zo zal het langer doorwerken vooral de mensen met lagere inkomens raken, omdat hun gemiddelde levensverwachting veel lager ligt dan die van mensen met een hoger inkomen.

Op 11 mei vindt er in Utrecht een discussieavond plaats over jongeren en de vergrijzing. Vier interessante gasten (de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Organisaties van Gepensioneerden, een hoogleraar risicomanagement, de voorzitter van het Alternatief Voor Vakbond en een econoom) zullen tijdens deze avond hun visie geven over het probleem van de vergrijzing en of jongeren daadwerkelijk andere belangen hebben dan ouderen. Lijkt het je interessant? Meld je dan snel aan!

Reageren? »

Reageren?

RSS feed voor reacties op dit bericht.

Landelijk nieuws

Bestuursblog